دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
20 تير 1401 - 18:56
احداث مجتمع دیپلماتیک آمریکا در در قدس

خواب بایدن برای فلسطین در جریان سفر به منطقه

در آستانه سفر جو بایدن به منطقه، آمریکا قصد دارد یک مجتمع دیپلماتیک را در قدس اشغالی برای تعامل با فلسطینی‌ها احداث کند، مرکزی که رسما قدس را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد تا مقدمه‌ای برای سازش تشکیلات خودگردان با این رژیم باشد.
کد خبر : 12178

پایگاه رهنما:

درحالی که آمریکا چند سالی است سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل و رسما این منطقه را پایتخت صهیونیستها اعلام کرده است، اکنون برای اینکه از بار مخالفت و حساسیت فلسطینی‌ها بکاهد سعی دارد یک مرکز دیپلماتیک برای همکاری با فلسطینی‌ها احداث کند که وابسته به سفارت واشنگتن در قدس اشغالی خواهد بود. رسانه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند که پروژه وزارت خارجه آمریکا برای بنای مجتمع دیپلماتیک این کشور در قدس قرار است بر روی زمینی احداث شود که زمین غصب شده و متعلق به فلسطینیان است که در سال 1950 توسط صهیونیستها مصادره شده است و به همین منظور فلسطینی­‌ها خواستار لغو فوری اجرای این طرح شده‌اند.

 

سناریوی راه‌اندازی مذاکرات سازش برای پیشبرد عادی‌سازی

بی‌تردید دولت آمریکا در آستانه سفر جو بایدن به منطقه که با هدف تسهیل روند عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، از حساسیت مسلمانان نسبت به پیوستن عربستان سعودی به روند عادی‌سازی آگاه است و برای کاستن فشارها بر ریاض باید نشانه‌هایی از داشتن یک ابتکارعمل سازنده برای پیشبرد آنچه سالهاست سعودی‌ها با عنوان «طرح صلح عربی» به طور رسمی از آن حمایت می‌کنند را در این سفر ارائه دهد. 

همچنین باتوجه به اینکه فلسطینی‌ها به شدت با پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی مخالف هستند، لذا کاخ سفید سعی دارد با طرح جدید خود به فلسطینیان اینگونه وانمود کند که در روابط خود سیاسی خود دو طرف را به یک چشم می‌بینند و قدس را به طور مشترک برای فلسطین و تل‌آویو در نظر می‌گیرند اما این اقدام رسما در راستای واگذاری کامل قدس به صهیونیستها است و مرکز دیپلماتیک تنها برای فریب افکار عمومی فلسطین و جهان اسلام بوده و تنها به نفع رژیم صهیونیستی است که در سودای پایتختی قدس است.  

در واقع آمریکا قصد دارد با سناریوی جدید خود، تشکیلات خودگردان را برای آوردن به میز مذاکرات سازش متقاعد کند. برای تسهیل این روند واشنگتن قصد دارد با دادن مشتی دلار به محمود عباس و تشکیلات خودگردان که به شدت به منابع مالی نیاز دارند، نظر مساعد آنها را برای ازسرگیری مذاکرات سازش که چند سال است متوقف شده، جلب کند. در همین راستا، سایت خبری اکسیوس آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، جو بایدن قصد دارد طی سفرش به خاورمیانه ۱۰۰میلیون دلار به بیمارستان‌های قدس شرقی اشغالی کمک کند. همچنین آمریکا از عربستان، امارات و قطر خواسته است تا همزمان با کمک‌های واشنگتن آنها نیز به بیمارستان‌های فلسطینی کمک کنند. بنابراین، آمریکا با شل کردن کیسه خود و همچنین از جیب اعراب سازشکار قصد دارد تا بدین طریق تشکیلات خودگردان را به سمت مذاکره با رژیم بکشد. سیاستی که به نظر می‌رسد نتیجه بخش نیز بوده است چرا که در روزهای اخیر گفتگوهایی بین محمود عباس و بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیستی انجام شده تا مسیر مذاکرات سازش را هموار کنند.

 

یک تیر و دو نشان

طرح جو بایدن برای شروع مذاکرات سازش در شرایطی است که کابینه صهیونیستی هفته گذشته برای پنجمین بار پیاپی سقوط کرد و دولت کنونی به طور موقت زمان عموم را در دست دارد. حال اما در شرایطی که ائتلاف شکست خورده لاپید- نفتالی بنت از این واقعیت آگاه است که هرگونه امتیاز دادن به فلسطینیان در پای میز مذاکره می‌تواند مستمسکی برای تقویت موضع مخالفان بویژه نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو باشد، استقبال کابینه مستعفی صهیونیستی نسبت به مذاکره نشان از خسارت‌های این اقدام برای منافع فلسطینیان می‌باشد.

اولاً احتمال از سرگیری مذاکرات سازش از سوی تشکیلات خودگردان در تضاد با وحدت ملی فلسطینیان علیه اشغالگری می‌باشد که تشکیلات خودگردان پس از اعلام طرح معامله قرن از سوی پیشین آمریکا خواهان شده است. اخیرا دیداری تاریخی بین عباس و اسماعیل هنیه رئیس حماس در الجزایر انجام شد تا اختلافات بین رهبران فلسطینی را از میان بردارند اما نزدیک شدن تشکیلات خودگردان به اسرائیل می‌تواند شکاف بین غزه و کرانه باختری را بیشتر کند. زیرا، رهبران غزه مخالف هرگونه مذاکره و سازش تشکیلات خودگردان با تل‌آویو هستند و مقاومت را تنها راه مبارزه با اشغالگران می‌دانند.

ثانیاً باتوجه به اینکه عربستان سعودی هم قرار است به زودی روابط خود با تل‌آویو را عادی سازی کند، بنابراین طرح جدید آمریکا برای نزدیک کردن مواضع این تشکیلات با تل‌آویو است تا روند عادی‌سازی با هزینه کمتر و سهولت بیشتری برای رژیم های سازشگار عربی پیش رود؛ موضوعی که اکنون به رقابتی مهم میان جناح نتانیاهو و جناح لاپید- بنت تبدیل شده است تا عملکرد خود در زمینه عادی‌سازی را موفق‌تر معرفی کنند.

مسئله دیگری که در پروژه جدید آمریکا می‌توان به آن اشاره کرد این است که پذیرش مذاکره با رژیم صهیونیستی عملاً به معنای مشروعیت‌بخشی به اقدامات اشغالگرانه صهیونیست‌ها طی ماه‌های گذشته در طرح شهرک‌سازی در کرانه باختری و مسجدالاقصی می‌باشد. این اقدام نابخردانه حتی می‌تواند موج محکومیت‌ها و فشارهای بین‌المللی که اکنون صهیونسیت‌ها را به واسطه عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و کشتن خبرنگاران و سرکوب وحشیانه فلسطینیان در شهر جنین در انزوا قرار داده است به حاشیه برده و فضای تنفسی برای رژیم به منظور توجیه اشغالگری و جنایات خود فراهم سازد. بنابراین، طرح آمریکا از سر دلسوزی برای فلسطینی‌ها نیست بلکه دود این طرح بیش از همه به چشم فلسطینی‌ها خواهد رفت که در آینده بخش دیگری از سرزمینهای خود را نیز با این پروژه از دست خواهند داد.

در مجموع می‌توان گفت آمریکا با طرح جدید خود قصد دارد به صورت نرم و خزنده، قدس را از تملک فلسطینی‌ها درآورده و با کمترین هزینه به اشغالگران صهیونیستی واگذار کند و همزمان با عادی سازی روابط اعراب با تل‌آویو، امنیت این رژیم غاصب را بیش از پیش تامین کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات